به گفته بسیاری از فعالان بازار خودرو، علاوه بر کاهش قیمت، رکود معاملات نیز بر بازار خودروی کشور سایه انداخته است؛ اما این شرایط تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
مهمترین و شاید پرحاشیهترین بند برنامه هفتم توسعه مربوط به بخش امنیتی- دفاعی برنامه هفتم توسعه است که در آن بر سرریز دانش و فناوری نظامی به خودروسازی [و قطعهسازی] تاکید شده است.
به گفته معاون اجرایی انجمن فولاد کشور، نقش فولاد در افزایش قیمت خودرو نزدیک به صفر است و یک محاسبه ساده این موضوع را ثابت میکند؛ قیمت فولاد مصرف شده در هر خودرو ۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، آیا میزان افزایش قیمت خودرو همینقدر است؟
تعرفههای سنگین واردات و مقررات و دستورالعملهای متفاوت و ممنوعیت واردات از سال ۹۷ را میتوان به عنوان دلایل تأثیرگذار گرانی خودروهای خارجی در بازار داخلی مطرح کرد.
به گفته یک عضو هیئتمدیره انجمن قطعهسازان، نرخ افزایش قیمت در قطعهسازی ۷/ ۶ یعنی نصف بخش خودرو بوده و در ماجرای قیمتگذاری دستوری، به قطعهسازان جفای سنگینتری شده و آنها را وارد زیان کرده است.
سازمان حمایت به سایتهای فروش خودرو اعلام کرده که قیمتها باید تطابق لازم را با نرخهای اعلامی از سوی اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران داشته باشند.